ONG et social media

105
ONG & social media (Ngo & social media) 1 Herrick du Halgouët, INSEEC, Master management des ONG internationales, 2012/2013

Transcript of ONG et social media

Page 1: ONG et social media

1

ONG & social media(Ngo & social media)

Herrick du Halgouët, INSEEC, Master management des ONG internationales,

2012/2013

Page 2: ONG et social media

2

FACEBOOK : comment créer une fanpage ?1. Une page Facebook, pour quoi faire ?

Sur le réseau social Facebook, une fanpage est une page publique où un organisme (entreprise, association…) et ses « fans » peuvent échanger et discuter.

On appelle « fans » des internautes qui sont abonnés à la page pour manifester leur intérêt à l’organisme en question. Le nombre de fans est donc considéré comme un indicateur de la popularité.

 Pourquoi créer une fanpage ?

communiquer et animer sa communauté de fans à travers le dialogue et l’échange. Grâce à une page Facebook, on entretient son capital social : plus les échanges sont riches, meilleure sera l’image de l’association.

promouvoir son action (faire connaître l’association, communiquer sur un événement, diffuser un message…)

recruter de nouveaux membres ou adhérents.

Source : générationenactions, Générali

Page 3: ONG et social media

3

2. Toutes les étapes pour créer votre page

Pré-requis : vous devez disposer d’un compte Facebook

Vous devez être connecté avec un compte Facebook pour créer une page. Ce compte est le créateur et l’administrateur de la page. Il pourra nommer d’autres administrateurs une fois la page créée.

Compte ou fanpage ? 

Un compte Facebook est un espace « personnel » c’est-à-dire que c’est l’espace d’une personne. A contrario, une fanpage est dévolue à un organisme, une entreprise, une cause…

Page 4: ONG et social media

4

Etape 1 : accédez à l’interface de création de pageCliquez sur « créer une page » - le bouton est situé en bas des pages. Etape 2 : choisissez le type de page à créerPour les associations, faites le choix « entreprises, organismes ou institutions ».Puis, dans le menu déroulant, choisissez « organisation à but non lucratif ». Etape 3 : finalisez la création de la pageIndiquez le nom de votre association – ce sera le nom de votre page.Acceptez les conditions d’utilisation puis cliquez sur « Démarrer ». Votre page est créée. Vous pouvez désormais la paramétrer.

Page 5: ONG et social media

5

3. Paramétrer la page : ce qu’il faut savoir Gérez les permissions

Publique – privée ?Vous pouvez rendre la page visible seulement par l’administrateur : cette fonctionnalité s’apparente à un mode « brouillon ». A cocher dès la création car par défaut, une page juste créée est publique.

Qui peut voir votre page ? Les restrictionsVous pouvez restreindre l’accès à votre page en fonction des pays et/ou de l’âge des personnes.

Qui peut publier quoi ?Seulement l’administrateur, les fans, tout le monde ?Les utilisateurs peuvent publier des photos ou des vidéos ? A vous de choisir en cochant ou décochant la case prévue dans la plateforme (voir la capture d’écran). Vous pouvez aussi lister les mots que vous souhaitez modérer a priori (insultes, termes diffamants).

Page 6: ONG et social media

6

2. Informations généralesDans la partie « informations générales », indiquez toutes les informations qui apparaîtront dans l’onglet « infos » (coordonnées, centres d’intérêt…).

3. Image du profilChoisissez l’image qui va représenter votre page – on appelle cela un avatar - Cela peut être une photo ou tout simplement le logo de votre association… Il peut être modifié à tout moment.

4. Choisissez ce que vous voulez mettre « en vedette »Si vous indiquez vos centres d’intérêt, d’autres pages que vous aimez… elles apparaîtront très visiblement sur la page. Un bon moyen pour que vos utilisateurs vous connaissent mieux.Pour cela, naviguez sur Facebook en tant que page, devenez fan d’autres pages et elles apparaîtront en vedette sur votre page.

5. Gérez les administrateurs Dans la partie « gérer les administrateurs », vous pouvez ajouter un ou plusieurs administrateurs en tapant leur nom.

Page 7: ONG et social media

7

6. Téléchargez des photosLes photos sont très visibles sur les fanpages Facebook : elles apparaissent en haut de votre page et ont donc toute leur importance. Téléchargez-en au moins 5 ou 6 (en vous assurant bien sûr que vous en détenez les droits d’utilisation).

7. Affichez la pagePour voir la page, faites « affichez la page » en haut à droite de l’écran. Pour finir, rendre publique la page quand elle est terminée.

NB

Les conditions d’utilisation dictées par Facebook changent très souvent, faites une veille pour vous tenir au courant. N’oubliez pas que vous cédez automatiquement les informations publiées sur cette plateforme à Facebook.

Vous pouvez supprimer une page à tout moment (partie « gérer les permissions ») Pour revenir à l’interface de gestion, utilisez le bouton « modifier la page » en haut à

droite de l’écran. Veillez à suivre régulièrement le contenu du mur surtout s’il est ouvert aux

commentaires. Vous serez ainsi en mesure de répondre dans les meilleurs délais à toute sollicitation et de modérer des propos qui ne seraient pas en accord avec la loi (diffamation…). Le mieux : être présent au quotidien.

Page 8: ONG et social media

8

http://www.youtube.com/watch?v=dhtRPiNYs3E

Page 9: ONG et social media

9

Créer un groupe sur FacebookLa possibilité pour chaque membre de créer un groupe – est particulièrement utile pour les associations et complémentaire des fonctionnalités. La circulation de l’information s’y fait un peu comme dans un club qui fonctionnerait bien.

Un groupe permet de :

dialoguer avec les bénévoles, les partenaires, donateurs, amis et proches, mais aussi avec ceux que la cause intéressent;

d’inventer ensemble : poser une problématique, des questions sur la page Facebook peut donner lieu à des idées nouvelles, à de la co-création pour aborder certains sujets;

de se forger ou de renforcer son image sans les moyens nécessaires pour une campagne de pub;

d’attirer de nouveaux membres (Un bouton – fort bien placé en haut de la page du groupe, à droite du titre – permet à toute personne intéressée de “Rejoindre” le groupe).

Page 10: ONG et social media

10

Page 11: ONG et social media

11http://www.johnhaydon.comhttp://fr.slideshare.net/AENC/facebook-guidefornonprofits2010

Page 12: ONG et social media

12

Ordre de Malte 02/2012

Après la mise en ligne de son nouveau site internet, l’Ordre de Malte France poursuit sa communication sur le web et crée sa page Facebook.

L'Ordre de Malte pourra ainsi sensibiliser de nouvelles cibles, notamment les jeunes, aux missions de l’Ordre de Malte France : accueillir, secourir, soigner et accompagner les plus faibles.

La communauté des fans et des bénévoles se retrouvera pour échanger. Comment devenir bénévole ? Que puis-je faire pour lutter contre la précarité, aider les personnes handicapées ?

Elle sera également informée en temps réel des évènements de l’association et alertée sur les sujets d’actualité pour organiser rapidement des actions de solidarité (tel que le dispositif «Grand Froid»).

Page 13: ONG et social media

13

Un clip vidéo institutionnel, sobre et réaliste, illustre la signature de l'Ordre de Malte France « Une force au service du plus faible »

 Les images filmées sur le terrain sans effet dramatique, montrent l’exclusion, la solitude, la maladie et la dépendance.

La première partie du clip présente l’action de l’organisation humanitaire : un pouce de la main apparaît pour effacer symboliquement la détresse que l’organisation humanitaire combat chaque jour.  

La seconde partie est consacrée aux bénévoles qui expliquent leur engagement et montrent leur enthousiasme à servir les plus démunis.

Ils incitent également chaque internaute à les rejoindre et à développer ainsi ce qui constitue une des forces de l’Ordre de Malte France. 

Réalisateur du film : Clément Arenou.

Deux versions (courte et longue) sont diffusées également sur Dailymotion et You Tube

Page 14: ONG et social media

14

Page 15: ONG et social media

15

https://www.facebook.com/ordredemaltefrance?sk=app_190322544333196

Page 16: ONG et social media

16

Favoriser la prise d’initiatives

Page 17: ONG et social media

17

Faire participer à la page FB

Page 18: ONG et social media

18

Poser des questions

Afficher ses likes pour d’autres causes

Page 19: ONG et social media

19

Page 20: ONG et social media

20

Page 21: ONG et social media

21

Page 22: ONG et social media

22

Rappeler un thème de campagne (janvier 2013)

Page 23: ONG et social media

23

Mobiliser

Page 24: ONG et social media

24

Page 25: ONG et social media

25

Remercier

Page 26: ONG et social media

26

Page 27: ONG et social media

27

Recruter

Page 28: ONG et social media

28

Informer & sensibiliser

Page 29: ONG et social media

29

Page 30: ONG et social media

30

Illustrer

Page 31: ONG et social media

31

Rappeler l’historique

Page 32: ONG et social media

32

The very first Greenpeace voyage departed Vancouver on the 15th September 1971, with the aim of halting nuclear tests on Amchitka Island by sailing into the restricted area.

The money for the mission was raised with a concert and the old fishing boat was called “The Greenpeace”.

This is where our story begins.

Page 33: ONG et social media

33

Page 34: ONG et social media

34

Prévoir un calendrier

une baseline est utilisée / le logo est fait de mots d’espoir

Page 35: ONG et social media

35

Suivre l’actualité

Page 36: ONG et social media

36

Une façon originale d’écrire 2013 / Des visages d’enfants qui attirent l’oeil / des expressions de joie traduisant l’espoir /du mouvement pour la dynamique

Au final : simple sans chercher à en faire trop. Ne parle pas par les mots mais par l’émotion 

Source : http://www.comm-asso.com

Page 37: ONG et social media

37

Page 38: ONG et social media

38

In addition to downloading a charity single, Alzheimer's Disease International also has a Twitter and Facebook campaign for 21 September.

Internet users can download a plug-in for their Web browsers (Chrome and Firefox only) that will install and lie dormant, only to activate on 21 September.

On that day, when users go to their Facebook profile they will see all of their timeline 'memories' have disappeared, with a cover photo that explains the situation. Only the users who have downloaded the plug-in will see this message, but there is a viral element that allows people to share their action via social media when they download the plug-in.

Nothing is actually removed from Facebook, and the information goes back to normal as soon as the plug-in is deactivated, or it expires on 22 September.

Page 39: ONG et social media

39

Non-Profit Resource Center

http://www.facebook.com/video/video.php?v=838595964803

Page 40: ONG et social media

40

About 2% of all fans are Talking About This weekly.

The People Talking About This metric means that people Liked, tagged, responded, commented or checked into a place. As the report states, “This is a fairly broad measurement of how involved people are with your fan page – a barometer that can show you the general health of your fan page

The equivalent of just under 20% of fan page audience see fan page content.

This may or may not come as a surprise. The equivalent of almost 20% of the audience reached does not exclusively consist of fans.

“A lot of the people an organization reaches are not necessarily fans of the page – they are exposed to a nonprofit’s content through viral sources (friends sharing content, for example).”

Source :

M+R Strategic Services and the Nonprofit Technology Network last week released a report about Facebook benchmarks

Page 41: ONG et social media

41

Page 42: ONG et social media

42

For every 1,000 people who like a nonprofit’s fan page, six people will interact with a post from that organization daily.

Engagement includes all actions that create stories as well as all clicks on a page or a page’s content.

Given that only 20% of the fan page audience sees your page’s content, a daily engaged user rate of 0.6% isn’t that low.

If you are a smaller organization, you may see a lower daily engagement rate.

The important takeaway here is that you should have at least a few engaged users daily. Source : Debra Askanase, Social Brite

Page 43: ONG et social media

Crisis Management: red cross case study

Page 44: ONG et social media

Red cross case study

Page 45: ONG et social media

45

Page 46: ONG et social media

46

Page 47: ONG et social media

47

Depuis 2008, Forrester classe et mesure les différents comportements sur les médias sociaux, selon une typologie désormais référente : “creatives”, “joiners”, “conversationalists”, etc.

Cette échelle permet d’observer l’évolution de la participation d’une année sur l’autre, en terme de volume, mais surtout d’activité.

La règle des 90 / 9 / 1% (90% d'internautes spectateurs, 9% qui réagissent sur des contenus et 1% qui produisent des contenus. Les réseaux sociaux ont partiellement remis en cause cette règle car il convient de différencier les 90 et les 9% plus fortement puisque nous constatons des comportements différents.

Page 48: ONG et social media

48

57% des internautes dans le monde ont un usage que l'on qualifiera de "2.0" d'Internet, ce qui prouve la rapide adoption des usages confirmée notamment par les chiffres de consultation / création de blogs et de création de profils sur les réseaux sociaux regroupant différents usages.

Page 49: ONG et social media

49

Page 50: ONG et social media

Facebook “Insights”

• Number of fans• Number of liked posts• Number of shares• Event RSVPS

Page 51: ONG et social media

Facebook Causes

Page 52: ONG et social media
Page 53: ONG et social media

53

Evolution du modèle

1. Initialement, comme des millions de marques sont sur Facebook, la problématique est d’exister dans cette multitude. L’an dernier, tout le monde faisait la course aux fans. 

2. Cette année, les marques veulent des fans de bonnequalité.

3. Aujourd’hui, les plus « pointus » sur Facebook veulent avant tout l’interaction ! Il s’agit de trouver des fans qui aient une affinité avec leur marque. Bref, une tendance vers la pertinence desfans ! Cette interaction sur Facebook se mesure par le fait que le fan « Commente » et « Partage ».

Source : Atlantico; Franck Perrier, directeur et fondateur d’IDAOS, société de conseil en stratégies web et nouveaux médias et de de la Digital Academy sur le coût d’acquisition d’un fan sur Facebook.

Page 54: ONG et social media

54

Comment fonctionnent les entreprises qui collectent des fans ?

1. Leur modèle est simple : ils utilisent les critères de segmentations Facebook : homme/femme ; âge ; localisation. Puis ils recommandent à ces membres de devenir fans de leur client. Ainsi, ce type d’agences facturent au nombre de fans recrutés, moyennant 0,25 € le fan.

2. Une autre façon consiste à utiliser la publicité. Et c’est là qu’intervient le modèle publicitaire de Facebook : vendre de la publicité à un coût entre 0,10 € et 0,40 € par fan. On considère –en gros – que la valeur d’acquisition globale par ce biais fluctue entre 1 et 2 €.

3. Les jeux; Mais là encore, on ne doit pas offrir 3000 € ou 5000 € et privilégier les petites sommes afin d’éviter les « concouristes » professionnels tout en gardant la stimulation du gain.

Page 55: ONG et social media

55

How Much Does a Like or a Follow Cost?

63% of Companies say Social Media has increased the effectiveness of their marketing efforts

47% of customers are somewhat more likely to purchase from a Brand that they follow or Like

A share on Facebook is the most highly-prized action in Social Media, with a value of $14, a Facebook Like ($8), a Twitter tweet ($5) and Twitter follow ($2)

Facebook fans are cheaper to recruit via a promotional campaign, with an average cost per Like (a Very key metric, as opposed to CPC) of $1.07

Cost per follower on Twitter is a hefty $2.50-4.00

Source : builditz.com

Page 56: ONG et social media

56

Page 57: ONG et social media

57

La solidarité est en train de prendre le virage du jeu.

Plus que jamais, celui-ci s’insère dans nos vies et le secteur de la solidarité, à l’instar de nombreux domaines (mode, automobile, l’école), s’en est emparé pour faire la publicité et la pédagogie des défis auxquels il est confronté.

La problématique du fundraising est souvent au cœur de ces jeux solidaires qui deviennent de nouvelles manières de récolter des dons et des financements pour des projets solidaires.

Mais au-delà de cette simple fonction de récolte, la gamification solidaire permet également aux joueurs de se sensibiliser aux obstacles et aux situations rencontrés par les divers projets solidaires.

Source ; SFR

Page 58: ONG et social media

58

Le Pew Research Center, à travers son laboratoire consacré à l’étude de l’Internet et des modes de vie aux USA, a publié en mai dernier une étude consacrée au phénomène de la «gamification». A travers les témoignages de spécialistes issus des sciences de l’information et de la communication, des nouvelles technologies et plus particulièrement du web, l’ONG met en perspective les grands enjeux du développement de nos activités « ludiques ».

La « gamification » est lié à la diffusion massive des jeux vidéo, et à toutes leurs déclinaisons actuelles : jeux sur les réseaux sociaux, applications smartphone… Avec l’explosion des pratiques numériques dans la société occidentale (70% des américains utilisaient les réseaux sociaux en 2010) sont apparus une multitude de dérivés autour du « gaming » en tant que phénomène social : depuis l’enseignement scolaire jusqu’à la médecine, en passant par l’organisation du travail en entreprise ou la recherche scientifique.

Page 59: ONG et social media

59

Pour le cabinet Gartner, 50% des nouveaux projets d’entreprises adopteraient une forme ludique d’ici à 2015.

L’étude cite ainsi l’exemple de l’université de Washington, qui à travers un jeu conçu par des chercheurs, a réussi à découvrir comment une protéine pourrait aider à soigner le virus du Sida. Les 46 000 volontaires ayant participés à ce défi, présenté sous forme de jeu, ont résolu en dix jours une question étudiée par la communauté scientifique depuis quinze ans,

David Lowe, responsable de l’innovation et de la technologie au sein de la National Telecommunications Cooperative Association indique que « les différentes approches cognitives pour la résolution d’un problème pourraient être mieux acceptées à travers l’implication de joueurs d’origines culturelles diverses ».

http://www.dailymotion.com/video/xt41n4_gabe-zichermann-ceo-de-gamification-co_tech

Page 60: ONG et social media

60

Page 61: ONG et social media

61

Wetopia créé il y a peu. Le but de ce jeu? Gagner des points en gérant une ville, en construisant des bâtiments ou en arrosant des plantations, puis les convertir en dons à des associations.

Sojo, founded in 2010 after the Haitian earthquake disaster, donates 50% percent of net profits to nonprofit groups worldwide. WeTopia’s current partner roster includes: Save the Children, buildOn, and the Children’s Health Fund. Perhaps most distinctive about Sojo’s model, players can generate a donation from a sponsored advertiser through ‘joy’ points, without any money out of their own pocket. Brand partners so far include Clorox, Mattel and Dippin’ Dots.

Page 62: ONG et social media

62

http://vimeo.com/gamesforchange/games-for-change-abc-news

Page 63: ONG et social media

63

http://youtu.be/nnNKko2ELKQ

Page 64: ONG et social media

64

40 million monthly active users and 8 million daily users. En septembre 2011, Farmville est la troisième application la plus populaire des jeux Facebook derrière CityVille et The Sims Social. 350 million crops are harvested daily; 8,000 crops are planted per second residents of 180 countries play the game; the firm’s November fundraiser for

Water.org provided lifetime access to clean water for 17,876 people.

One player in Turkey even harvested 5,200 crops in one day alone.

One player in Denmark purchased 3,700 pink lawn flamingos

There are 17 players from the Vatican

Page 65: ONG et social media

65

http://vimeo.com/38143940

Plus d’1 million de joueurs ont contribué à donner plus de 13M$ à travers les jeux Zynga.

Ces fonds ont été versés, selon ses propres termes, à des organisations à but non lucratif étant «clairement orientés vers les résultats ».

Des partenaires comme Relief International, Save the Children, Habitat for Humanity, KaBOOM!, St. Jude Children's Research Hospital ou encore la Wildlife Conservation Society.

A travers le World Food Programme, la générosité des joueurs a permis de distribuer des biscuits vitaminés auprès d’enfants d’Haïti.

Fin 2012, les derniers partenariats ont concerné The Marine Toys for Tots Foundation et water.org. Dans ce dernier cas, les internautes pouvaient acheter des jerrycans, des pompes et des systèmes d’arrosages virtuels.

Page 66: ONG et social media

66

Ce genre de jeux se voit aussi critiqué sur son aspect intrusif

Aspect répétitif (mode d’obtention des récompenses), voire abêtissant. 

Il existe une certaine pression pour avoir la plus belle ferme.  Sans parler le cas échéant de l’exploitation du carnet d’adresse des joueurs. Et 

une certaine futilité

Un Danois a acheté 3.700 flamants roses afin de décorer sa page d’accueil FarmVille !

A l’occasion de changement de niveaux, il y a eu aussi 3,4 millions de danses virtuelles sur le jeu dans le « style Gangnam ».

Pire, une américaine de 22 ans, excédée par les cris de son bébé, a tué ce dernier en le secouant car elle n'arrivait pas à se concentrer en jouant à FarmVille en octobre 2010. Un cas extrême et bien sûr non représentatif.

Page 67: ONG et social media

67

Page 68: ONG et social media

68

Page 69: ONG et social media

69

Des effets pervers 

Pour la société de micro-crédits peer-to-peer Kiva, Zynga est devenu son principal concurrent.

En effet, Premal Shah considère que les jeux en ligne détournent l’attention des Occidentaux des problèmes importants en occupant une partie croissante de leur temps libre. C’est ce qu’il a déclaré à TechCrunch en octobre 2010.

Si ces joueurs en quête d’évasion ne sont pas fondamentalement égoïstes, ils ressentent le besoin humain de se déstresser en fin de journée, d’interagir avec des amis et leur famille, en se soustrayant à la morosité de l’actualité.²

Page 70: ONG et social media

70

Dans ce contexte, Kiva se disait à l’époque sous pression et souhaitait s’adapter à la nouvelle donne malgré des moyens limités. En 2011, Kiva a néanmoins poursuivi sa croissance. La plateforme de microfinance a en effet bénéficié de l’engagement de 458.000 prêteurs actifs, en hausse de 23% en un an.

“I think our biggest competitor is actually, probably Zynga. It’s not other nonprofits it’s actually competing for people’s attention. That fantasy football player in Canton, Ohio who might play two hours of Farmville at night, how do we get them to think about Uganda?…If building a real farm on Kiva can be as compelling as building a virtual farm on Facebook, then I think we’ve done our jobs really well.”

Page 71: ONG et social media

71

Le site 3rdWorldFarmer propose par exemple d’incarner un fermier qui, avec 50 $, doit sauver une famille africaine de la famine.

Nécessitant logique et bon sens, ce jeu se place bien loin des basiques « un clic = une récompense ». Il chercher à éduquer et à pousser l’internaute plus loin dans sa réflexion.

Page 72: ONG et social media

72

Page 74: ONG et social media

74

http://fr.slideshare.net/agencecare/livre-blanc-care-sur-les-marques-et-les-rseaux-sociaux-13319728#btnNext

Page 75: ONG et social media

75

Page 76: ONG et social media

76

Page 77: ONG et social media

77

Association porte-parole des Sans Domicile Fixe, Urban Ministries of Durham, a mené une action en utilisant l’outil de géo-localisation Foursquare.

En créant des spots sur Foursquare pour représenter les maisons et autres hangars abandonnés servant de logis pour les Sans-abris, UMD a pour ambition de sensibiliser la population aux problèmes des SDF de leurs coins. Une belle façon de lier virtuel et réel pour un campagne choc.

Les spots crées proposent des informations sur les SDF et sur l’association, et sont visibles dans la partie “Nearby” de Foursquare. Cela permet ainsi plus de visibilité et d’attirer ainsi l’attention des utilisateurs de FourSquare.

Page 78: ONG et social media

78

PartenariatFaire un don grâce à un check-in Foursquare

Fin 2012, Lexus utilise Foursquare afin d’offrir des dons grâce aux internautes.

Il suffit en effet aux utilisateurs du réseau de géolocalisation de s’enregistrer sur lexuscheckinforcharity.com puis de réaliser un (ou plusieurs) check-in afin de débloquer un don de 10$ pour l’association Boys & Girls Club of America.

Mieux, si le check-in se fait chez un concessionnaire Lexus, le montant sera alors de 20$.

Le tout intègre des éléments de gamification avec un classement permettant à chacun de voir l’apport de sa contribution aux 100 000$ prévus dans l’opération.

Page 79: ONG et social media

79

Page 80: ONG et social media

80

Page 81: ONG et social media

81

Page 82: ONG et social media

82

Foursquare est un médium social qui permet à l’utilisateur d'indiquer où il se trouve (système de géolocalisation). L'aspect ludique vient du fait qu'il est possible d'accumuler des badges relatifs à des actions spécifiques et de devenir "Maire" des endroits dans lesquels vous êtes la personne à avoir fait le plus de check-ins récemment.

L'application fonctionne sur Symbian OS, iOS, Android, Windows Mobile, Windows Phone 7, Palm Pre, Blackberry et PlayStation Vita.

Page 83: ONG et social media

83

Programme YouTube pour les organismes à but non lucratifFaites découvrir votre association grâce à une vidéo sur YouTube.

http://www.youtube.com/nonprofits

Page 84: ONG et social media

84

Four tips to build an audience on YouTube:

Reply to comments on your video.

Give commenters an action step (sign a petition, share video).

Regularly upload videos. I would add that consistency is as important as frequency. As your community builds, they eventually have expectations about how often they’ll see a video.

Don’t equate video content with big budgets. Invisible People and The Uncultured Project create very effective videos on a shoestring budget.

Page 85: ONG et social media

85

How You Can Help This project isn’t about raising as much money as possible. If you like what you see, you can donate. But spreading the word is just as (if not more) important. If you do want to donate, you can pick between donating directly to help the poor or donating to help to sustain this project. Donations to these funds are not used to give myself a salary. Instead, I am trying to sustain myself through support from friends and some family and other income generating activities. Doing things this way (and as just a guy) is inspired by my desire to find new ways to respond to criticisms in Bangladesh against charities & NGOs – one of which being charities and NGOs “eat the cash”

Page 86: ONG et social media

86

Why You Want to Join the YouTube Program

A branded YouTube channel.

Ability to place a Call to Action overlay on your videos to raise money or find volunteers.

Normally, links in videos can only link to other YouTube videos or channels, but when you join the nonprofit program, you can annotate your video with links directly to your website.

You’ll also get listed on the Nonprofit videos page which gives your videos even more exposure,

Page 87: ONG et social media

87

Four more tips on getting more from YouTube

Be smart about your video’s title and description. YouTube is the biggest video search engine on the planet. When people use Google and filter by video, YouTube is at the top of those results. Describe your video with words your supporters use–not the jargon you hear in your board meetings.

Add your website URL to the beginning of each video description. It’ll be the first thing people see right under your video, and it’s clickable.

Feature your best videos in your channels sidebar by creating playlists. Create playlists based on topics but also create a playlist at the top of the left-hand sidebar of your top-viewed videos. When people visit your channel, these videos will get even more views!

Post links to your videos on other social media channels.Almost everyone who uses Twitter and Facebook also uses YouTube. Create more eyeballs for your channel by posting links on Twitter and on your Facebook Page.

Page 88: ONG et social media

88

Playbook Guide: YouTube for Good!

Welcome to YouTube! As a cause, non-profit or NGO, your definition of success might be different than say, Justin Bieber, but youʼll be using video in a similar manner to engage and educate people across the world. Itʼs our goal to help you gain an audience for your content and turn those view counts into charitable donations, volunteerism, community, laws changed, and so on. A few things to think about:! !

1.  For many causes, video is a new but essential format for your storytelling. Embrace it and start communicating – with over 800 million people worldwide on YouTube itʼs a global living room like no other. YouTube is also the worldʼs 2nd largest search engine (after Google) – people are looking for you every day. What will you show them?!

2.  Although YouTube contains many humorous or entertaining videos, our community embraces education, inspirational and authentic themes with equal vigor. Donʼt worry about being “viral” just focus on creating good content and interacting with the community.

Page 89: ONG et social media

Activate Your Cause!

5 © 2012 YouTube, LLC!

Playbook Guide!

Video is a powerful way to extend the reach and impact of your organization. A nonprofit YouTube channel can help youdeliver your message to the worldʼs largest online video community and second-largest search engine. It is thereforeimportant to think of branding on YouTube as everything from the banner and avatar on your channel to the thumbnailsand metadata that surround your videos. Metadata includes video titles, descriptions, and tags.!

Metadata for Nonprofits!o  Titles should be provocative and

compelling. Arrange by keywords first,branding last as illustrated by this examplefrom UnculturedProject.!

o  Descriptions should accurately reflect themessage and content of the video. Include astandard tagline in all video descriptions tohighlight your mission. Offer helpful linkswhich may include more information aboutyour cause/organization, how people canbecome involved, and where to donate.Donʼt hesitate to include a call-to-action tosubscribe, share, or like the video as a formof support.!

o  Tags should be plentiful and reflect a goodrange of common and specific keywords.Save time by creating a set of standard tagsthat can be applied to all of your videos.Update your video tags to reflect newsearch trends related to news, currentevents, or global initiatives relevant to yourcause.!

Metadata Uncultured Project “The Gift of Clean Water –Project for Awesome”!

Page 90: ONG et social media

Activate Your Cause!

6 © 2012 YouTube, LLC!

Playbook Guide!

YouTubeʼs new homepage and Channels layouts make it a whole lot easier for viewers to subscribe to nonprofitchannels. Here are some pointers to help you make the biggest impression with the new branding features.!!

Channel Branding!o  Opt in to the new Channel branding, and add your organizationʼs Google Checkout button to the page (see

page 7).!o  Create a relevant, short text description of your cause and organization. This will have prominent placement

around YouTube that helps drive new subscriptions.!o  Select a great avatar for your organization. These are just as important as the video thumbnail images you

choose for your videos. They should be eye-catching, bright, close-up, and high resolution.!o  Select an impactful video to feature on your channel that gives viewers a strong, first impression of your

organization. The featured video also appears to potential subscribers in a preview pane from the homepage.!o  Enable the optional Featured Tab to easily organize and display your content. There are four templates.

Consider the amount and type of content you have before selecting your template. For example, if you donʼtproduce a lot of new videos, but you organize a lot of videos into playlists, consider the Creator template.!

Avatar!

DonateButton!

Description!

Page 91: ONG et social media

7 © 2012 YouTube, LLC!

Playbook Guide!

Call-to-Action Overlays!Can be used to raisedonations, driveviewers to a websiteor petition, enlistvolunteers, promote afundraising event,and so much more!!

Enlist supporters The One Campaign !

Promote event The One Campaign!

Activate Your Cause!By utilizing best practices in the Calls-to-Action (CTAs) and Annotationssections of the Playbook, you can build awareness and successfully mobilizeaudiences on YouTube to join your movement. Verbal CTAs can be highlyeffective when they come from celebrity spokespersons or compelling subjectsin a video (more on page 11). Another effective strategy is to use CTAs inAnnotations and/or CTA Overlays. Nonprofit partners are allowed to useexternal links in Annotations and CTA Overlays, which can be great vehicles todrive campaigns.!

Raise donations World Food Program!

Page 92: ONG et social media

8 © 2012 YouTube, LLC!

Playbook Guide!

Activate Your Cause!Annotations!Can be used for a variety of fundraising efforts: provideadditional context to your cause, solicit support, subscriptions,signatures or donations, and outreach via social media.!

Annotations Stillerstrong !

Google Checkout “Donate” Button!Another feature nonprofit partners can use to drive donations is a Google Checkout“Donate” button. Once you sign up for it, go to your Google Checkout Options, enteryour ID and Merchant Key, and choose donation amounts. Once you've filled in theinformation, the button will appear on your public profile and all of your video pages.If you are opted into YouTubeʼs new Channel design, you can find the GoogleCheckout options in the upper right-hand corner of “My Channel” and click on the“Donations” link. In the old layout, you can access it from the “Profile” box on “MyChannel” and select “edit.”!

Page 93: ONG et social media

93

http://www.youtube.com/watch?v=ZD4jv21GjrM

Page 94: ONG et social media

Playbook Guide!

Storytelling for Causes!

9

Challenge:!How can I raise awareness and promote action with my videos? How can Iengage and sustain an audience of potential supporters, volunteers andactivists around my cause?!!Strategy:!Regularly produce and program content that is timely and relevant, leveragecelebrity spokespersons and real subjects to tell your story, and actively involveyour audience.!!Creator Playbook Sections:!The First 15 seconds!Call-to-Actions!Regular schedule and frequency!Playlists and Video Responses!Involve Your Audience!Tent-pole Programming!

© 2012 YouTube, LLC!

Page 95: ONG et social media

Storytelling for Causes !

10 © 2012 YouTube, LLC!

Playbook Guide!

overall message conveyed in the videos. !

Just as itʼs important for nonprofits to maintain a consistent fundraising schedule, the same rule applies to how youprogram content on YouTube. Stick to a regular schedule and consistently program content around your fundraisingcalendar. Making video a regular part of your initiatives and scheduling content around tent-pole events can helpextend the impact of your campaign. To stay relevant on YouTube, itʼs key to upload videos and program content onyour channel on a consistent basis.!

RANVideoʼs “Greenwash of the Week” series!

Oxfamʼs “The Green Granny” series!

Witnessʼ “Gender Based Violence” series!

Serial Content!Maintain a regular schedule by releasing a series of videos around aparticular issue related to your cause. The examples shown are fromNonprofits who created regular thematic content, then organized thevideos into playlists to feature on their channels. If you create a playlist,be sure to include the release schedule in the description along with the

Page 96: ONG et social media

Storytelling for Causes !

11 © 2012 YouTube, LLC!

Playbook Guide!

RANVideo “Ran Activist Confronts Chevron CEO Over Oil-ContaminatedWater in Ecuador”!

Aligning your video fundraising and outreach efforts with larger tent-pole initiatives or cultural events relevant toyour campaign will maximize exposure to your cause. Packaging and producing content around tent-pole events(e.g. World AIDS Day, Earth Day, World Refugee Day) can help you build momentum from search trends, audienceinterest, and promotional opportunities. Also, seize opportunities to respond to current events that impact yourmission. You can do so by posting videos that explain your position to relevant news stories.!

InvisibleChildrenInc “Black Friday Fundraising”!

Tent-pole andcurrent events.!

TheOneCampaign “World AIDSDay event”!

Page 97: ONG et social media

12 © 2012 YouTube, LLC!

Playbook Guide!

InvisiblePeople.tv features videos of individualhomeless people sharing their own stories.!!

Storytelling for Causes !Celebrities and personalities can help drive the success of yourvideos on YouTube. If you have access to well-known figures,companies or other entities affiliated with your cause, consider how toget them involved with your video strategy. Celebrities are among themost searched terms on YouTube each year, which represents a realopportunity to leverage star power to build awareness to your cause.That said, itʼs important to remain authentic and run a video campaignthat genuinely reflects your organizationʼs sensibility. It also helps tofeature subjects who can attest to the importance and impact of yourwork. The best spokesperson doesnʼt always have to be a celebrity, itcan be the person you are trying to help with your cause.!

Witness exposes human rights violations by empoweringpeople to share their personal stories of abuse on video. !!

Real stories fromreal people.!

Page 98: ONG et social media

Storytelling for Causes !

13 © 2012 YouTube, LLC!

Playbook Guide!

Scarlett Johansson raises awareness of drought, famine and the food crisis in East Africa in apersonal, video journal series for OxfamIreland.!

Celebrity involvement andendorsement.!

Celebrities join forces to create a provocative campaign video to raise attention to the famineand food crisis for TheOneCampaign.!

Stephen Colbert, Russell Simmons and other celebritiescreate videos to shed light on problems with the U.S.immigration system for the DefineAmerican campaign.!

Page 99: ONG et social media

99

Best "Thrifty" Video - a special category for videos produced for under $500"It's In Your Hands" by the Watershed Management Group

http://www.see3.com/dogooder/last-years-winners

Page 100: ONG et social media

100

Justin Bieber:

is known for his dedication to Pencils of Promise. He also started the Believe Charity Drive, which raised money from fans and album sales to give to the seven charities that he supports — Pencils of Promise, Project Medishare for Haiti, City of Hope, Make-A-Wish Foundation, Boys & Girls Club of America, Musicians on Call and the GRAMMY Foundation.

On his 17th and 18th birthdays, Justin asked for a birthday gift that would help the world — he asked for fans to help bring clean water to those in need by donating to his charity Charity Water.

He even helped an Ottawa-based fan find an organ donor via Twitter. Justin’s one guy who remembers where he came from and uses his voice to make a change.

Page 101: ONG et social media

101

Page 102: ONG et social media

Storytelling for Causes !

14 © 2012 YouTube, LLC!

Playbook Guide!

Involve Your Audience!!YouTube is an interactive worldwide community, and there are a number of creative ways to inform the audience,mobilize participation, and raise awareness of your organization. Keep these fundamental best practices in mind as youdream up the next video campaign for your cause.!!o  Create a standard call-to-action video that conveys a clear message about your campaign.!

o o 

o 

Be concise and catchy, especially in the first few moments of the video.!Acknowledge the audience and offer a clear call-to-action for support (share video, subscribe, getinvolved, spread the word, donate, etc.).!Create conversation and dialogue about your work. Ask questions and solicit responses.!

o  The Moderator tool, available to all users, lets you hold your own public forum. The audiencecan submit comments or questions via text, video or tweets, and vote on the ones they like themost. The best submissions rise to the top.!

o  Be sure to select the right person or subject to tell your story (see page 11). Consider tapping aYouTube personality to be your spokesperson.!

!o  Create an interactive video petition to involve, engage and mobilize your audience.!

o o o o 

Urge the community to respond to your video by creating one of their own.!Provide examples and a suggested script.!Feature video responses from the community in a playlist on your channel.!Create a compilation video with the video responses to extend your message.!

!!For additional guidance, refer to ʻFirst 15 seconds,ʼ ʻCall-to-actions,ʼ and ʻInvolve Your Audienceʼ sections of the CreatorPlaybook.!

!

Page 103: ONG et social media

103

http://www.youtube.com/watch?v=LB3_8bvwarI

KONY 2012

Page 104: ONG et social media

104

Fédérer des groupes

http://www.youtube.com/watch?v=eL1B2-BftcA

Page 105: ONG et social media

105

Merci de votre attention

Herrick du HalgouëtJournaliste financier, journaliste développement durable / RSE

Pour échanger :

[email protected]

@chocdesvaleurs

http://ong-entreprise.blogspot.fr/

http://fr.linkedin.com/in/herrickduhalgouet