RAPPORT De mission sur «L’ACCOMPAGNEMENT DE LA...

26
1 RAPPORT De mission sur «L’ACCOMPAGNEMENT DE LA COMMUNE RURALE DE MIARINAVARATRA A INTEGRER L’APPROCHE GENRE DANS LA GESTION COMMUNALE Du 09 au 16 Octobre 2011 À la Salle de mariage de la commune, Région Haute Matsiatra MADAGASCAR Figure 1: Commune rurale de Miarinavaratra

Transcript of RAPPORT De mission sur «L’ACCOMPAGNEMENT DE LA...

1

RAPPORT De mission sur «L’ACCOMPAGNEMENT DE LA COMMUNE

RURALE DE MIARINAVARATRA A INTEGRER L’APPROCHE GENRE DANS LA GESTION

COMMUNALE Du 09 au 16 Octobre 2011

À la Salle de mariage de la commune, Région Haute Matsiatra MADAGASCAR

Figure 1: Commune rurale de Miarinavaratra

2

Table des matières

RÉSUMÉ ....................................................................................................... ERROR! BOOKMARK NOT DEFINED.

CONTEXTE .................................................................................................... ERROR! BOOKMARK NOT DEFINED.

DÉROULEMENT DE L'ACCOMPAGNEMENT ................................................... ERROR! BOOKMARK NOT DEFINED.

RÉSULTATS ................................................................................................... ERROR! BOOKMARK NOT DEFINED.

PROCHAINE ETAPES ..................................................................................... ERROR! BOOKMARK NOT DEFINED.

Annexes A – Programme de l‟atelier

B – liste des participants C – Plan d‟action genre et lutte contre la violence basée sur le genre D- Evaluation

Le 1 ér adjoint du Maire

3

RÉSUMÉ

Cette mission d‟accompagnement de la commune pour l‟intégration du genre dans la gestion communale et sur la mise en place du plan d‟action genre et la lutte contre la violence est divisé en cinq étapes :

1ère étape, la visite de courtoisie auprès des autorités locales pour la préparation de la commune et pour l‟organisation de l‟atelier : faite par le prestataire de SAHA Betsileo, Mme VOLOLONIRINA Hanta le 5 Octobre 2011

Arrivée dans la commune le 9 Octobre 2011 pour l‟accompagnement proprement dite La 2èm étape est le stage 2 : le 10 Octobre 2011 dans le bureau de la CR

MIARINAVARATRA : réunion de travail, d‟échange et finalisation de la préparation avec le maire et son équipe

La 3èm étape est le stage 3 : le 11 ;12 ;13 Octobre 2011 dans la salle de mariage de la commune : atelier de formation suivi de la rédaction du plan d‟action ;au cour des journées de formation ,on du faire un rappel de la définition de ce qu‟est le droit, l‟égalité de droit et surtout l‟explication des différentes formes de violence et comment lutter ou les éviter.

La 4èm étape est le stage 4 : le 14 0ctobre 2011 dans la salle de réunion communale: confirmation de la finalisation et de l‟existence d‟un plan d‟action communal intégrant le genre et la lutte contre la violence :suivi d‟une sensibilisation pour la contribution de tout un chacun.

5èm étapes est le complément du stage 4 : le 15 0ctobre 2011 dans la salle de réunion communale: à la demande des participants :campagne de mobilisation sociale de la population d‟un fokontany qu‟ils ont choisi dans lequel on invité quelques représentants pour les informer de l‟existence d‟un plan d‟action genre dans la commune et pour les sensibiliser aussi de leur rôles respectifs dans la contribution et la réalisation des différentes activités tout cela pour l‟atteinte des objectifs.

20 MANUELS DISTRIBUES

Quelques autorités étaient présentes durant l‟ouverture officielle comme l‟adjoint au maire, le médecin chef du CSB, le chef ZAP : Mme VOLOLONIRINA Hantasoa, prestataire du SAHA Amoron‟i Mania : dans son discours a

souligné le fait que cet accompagnement de la commune est une suite logique des actions qu‟ils ont déjà réalisé sur place ,pour arriver à donner à la population homme et femme un développement égal et équitable donc développement de la commune aussi.

Mr RAZAFIMAHALEO Jean Pascal, le Maire a pris la parole pour le mot de bienvenu tout en remerciant le GL, l‟AESG et le SAHA de ne pas avoir oublié leur commune. Par la même occasion il a promis que leur commune sera un champion genre, ensuite il s‟est adressé aux participants en les invitant à saisir leur chance d‟être parmi les choisis pour profiter de cette occasion de bien suivre les différentes étapes car cela les aideront à assimiler et à pratiquer par la suite.

Mme RAZAFINDRAKOTO Jane Aline Diana : représentant de l‟AESG ,a expliqué le pourquoi de cet atelier, l‟histoire de l‟association et sa relation avec le GL ,l‟accord avec le SAHA ,les différents stages des actions ,les objectifs et les résultats attendus de cet accompagnement de la commune.

4

Annexe B LES PARTICIPANTS : CR Miarinavaratra

N° Nom et Prénom Entités 1 RAZAFIMAHALEO Jean Marcel Maire

2 RAZANAMAMPIONONA Elysette Chef CSB2

3 ANDRIANAIVO Félix Rajosvah 1er Adjoint au Maire

4 RRAHERIMANANTSOA Andrianasy Tianarivo Modérateur

5 RAMAROVAO Laurentine Genre

6 RASOANANDRASANA ACN

7 RASOANANDRASANA Zafinirina Berthine ACN

8 RAZANARASOATANINA ACN

9 RAVAOSOLO ACN

10 RAVAOARISOA Perle Conseillère CR

11 RAKOTORANANA Jean de Dieu Président CDC

12 RAKOTOMALALA CDC

13 RAKOTONJANAHARY Lova Adorie Dispensatrice

14 ANDRIANJAFY Damien Chef Fokontany

15 Zafy Alphonse Jean de Paul CDC

16 RAHARINIAINA Méline Chef Fokontany

17 RASOLOFOHERINIAINA CDC

18 RANDRIAMAMPIANINA Désirée CDC - Chef Fokontany

19 RASOANATOANDRO Marovavy Adjoint SFKNosiarivo

20 RABAKOLALAO Clotilde Marie José Chef CSB

21 RAMAROSANDRATANA Victor Dispensateur

22 RAFANJA Lalao Marie Mikarakara tokantrano

23 RAHARISOA Noeline ACN Ambinanindrano

24 RANDRIANASOLO Zafimamonjy Chef Fokontany

25 RAZAKANDRAIBE E. Mpiasan‟ny kaominina

26 RASOANANDRASANA Bernadette Olona tsotra

27 RANDRIAMAMPIONONA Solofoson Chef quartier

28 RAKOTOVAO Johanesa Adjoint Chef Fokontany

29 VOLOLONIRINA Hery ACN

30 HERIMAMPININA Ndrianjatovo Adjoint Chef Fokontany

31 VOLOLONIRINA Hantasoa Prestataire SAHA

32 RAZAFINDRAKOTO Jane Aline Diana Formateur AESG

5

CONTEXTE

Le GL est une organisation non gouvernementale dont le siège se trouve en Afrique du Sud et qui

travaille avec des associations de la Région Sud de l‟Afrique .Hommes et femmes sensibles au Genre sont les acteurs. Le GL travaille avec différentes entités et à Madagascar 8 Régions et d‟autres groupements bénéficient déjà de son expérience pour l‟intégration du genre dans leurs activités de développement.

Cette année 2011, le GL a fêté son Xème anniversaire et Madagascar a eu ses représentants présents à ce sommet. Ces membres de la délégation malagasy ont ensuite mis en place une association des élus sensibles au genre et travaillent en étroite collaboration avec le GL pour élargir beaucoup plus les actions pour le genre et pour la lutte contre la violence.

Actuellement, le GL et l‟Association des Elus Sensibles au Genre travaillent aussi avec un autre partenaire sensible au genre, le SAHA qui de son coté a ses propres sites d‟intervention. En Juillet 2011 ,un atelier de formation des formateurs a eu lieu à Antananarivo avec la représentation des prestataires du SAHA issus de certaines régions et de l‟équipe de l‟AESG ;

Le choix de la commune ou on va réaliser l‟atelier sur le plan d‟action genre et lutte contre la violence vient de cette collaboration tripartite et le but c‟est de faire en sorte que ces communes deviennent des centres d‟excellences grâce à l‟intégration du genre et aux actions de lutte contre la violence qui vont renforcer leurs activités locales.

La commune rurale de Miarinavaratra se trouve à 24 km à l‟extrême Nord-est du District de Fandriana. Ce dernier fait partie des 4 Districts que compte la Région Amoron‟i Mania . Miarinavaratra est reliée au chef lieu du district de Fandriana par une piste carrossable toute l‟année. Sa superficie est de 464,9 km2.

6

DÉROULEMENT DE L'ATELIER

1. Première étape : Stage I:5 Octobre 2011 et 9 Octobre Visite de courtoisie et d‟information des autorités locales de la CR de MIARINAVARATRA :

cette visite a été axée surtout sur l‟information des autorités locale de notre mission avec les activités y afférentes mais aussi des préparatifs pour le bon déroulement de l‟atelier et de la liste des participants.

Départ de Fianarantsoa le 9 Octobre 2011 pour le représentant de l‟AESG

2. Deuxième étape : Stage II : le 10 Octobre 2011 La journée a été consacrée uniquement à la réunion de travail avec l‟équipe de la CR :

information sur le projet, explication de ce que sont le GL, l‟AESG, et le SAHA. Information sur le processus centre d‟excellence suivi d‟un résumé succinct des différents stages. Séries de questions réponses pour amples informations après l‟intervention explicative. Après cela on a parlé de la situation générale de la commune, de la réalité locale avant le remplissage des questionnaires sur l‟Etude des attitudes et le remplissage de la carte de score. Ensuite, l‟après midi on a continué par la visite de la commune proprement dite, le marché, les écoles, le CSB etc. accompagné du premier adjoint du maire. La commune est très remarquable avec ses grandes maisons en dur et toutes en étage. La population très sociable ; à chaque rencontre on te salue, et tu ne te sens pas comme un étranger ; leur marché est très grande, pleine, animée.

Le bureau de la commune est bien équipé avec des appareils informatiques nouveaux model.

7

3. Troisième étape : Stage III : l’Atelier de formation

Le contenu du programme (Annex A)

Pays: Madagasikara Commune: Miarinavaratra Lieu: Salle de mariage Date: 11 Octobre au 13 Octobre 2011

Heure Activités Qui

11 Octobre 2011

08h-8h 30 Accueil des participants AESG/GL

8h 30h- 9h Mots de bienvenu/ Présentation des objectifs et des résultats attendus, et du processus de centre d‟excellence

AESG/GL, Prestataire SAHA

9h-10h- 10h 15 Cadrage général avec les instruments internationaux, régionaux et nationaux

AESG/GL

10h 15- 10h 30 Pause café

10h 30 - 12h30 Concept de l‟approche genre : genre et sexe. Les stéréotypes

AESG/GL

12h30-14h Déjeuner

14h-16h Besoins pratiques et besoins stratégiques AESG/GL

16h-16h15 Pause café

16h15- 17h Méthodologie (Accès, Participation, Transformation Travail de groupe

AESG/GL

12 Octobre 2011

8h-10h Leadership transformative

10h- 10h15 Pause café

10h15 -12h 15 Plan d‟action genre et plan d‟action pour lutter contre la violence basée sur le genre

AESG/GL

12h15 – 12h 30 Travail de groupe sur l‟élaboration du plan d‟action genre et pour lutter contre le VBG

Travail de groupe

12h30-14h Déjeuner

14h-17h Travail de groupe

13 Octobre 2011

8h – 10h Travail de groupe (suite)

10h – 10h15 Pause café

10h15-12h30 Restitution travail de groupe

12h30-14h Déjeuner

14h-16h Restitution travail de groupe

16h-16h15 Pause café

16h15-17h Evaluation Clôture

8

Ce stage III a duré 3 jours

11 OCTOBRE 2011 Ce premier jour, 5 thèmes ont été traités après l‟ouverture officielle suivie de l‟explication des objectifs et des résultats attendus de l‟atelier

1-Les instruments internationaux, régionaux et nationaux

On a commencé par la définition de ce qu‟est le droit et son lien avec les différents instruments : droit de l‟homme, égalité de droit ,égalité entre l‟homme et la femme. La ,on a insisté sur le fait que avoir le droit veut dire aussi avoir le pouvoir et cela est valable pour tout être humain .

On a fait un rappel sur la constitution, la DUDH, le CEDAW et les OMD qui tous dans leurs objectifs priment tous pour l‟égalité de l‟homme et de la femme.

Ensuite on a continué par la diffusion sur une poste télévision le film documentaire de la création de la SADC .Afin d‟avoir plus d‟éclaircissement et de compréhension, on a fait la traduction par tranche d‟idée, ensuite on a continué par l‟exercice N°1 en utilisant la méthode VIP pour . La dernière question sur leur connaissance des autres conventions sur le genre a été mal répondue.

Remplissage du test de QUIZ. (Résultat global en annexe)

Une bonne partie des participants n‟arrivaient pas à donner une définition exacte de c‟est que le droit, et en ce qui concerne les instruments, seule la Constitution Malagasy a été connue de certains participants. On a insisté sur l‟explication du contenu du CEDAW, de la DUDH, de la CDE mais surtout du protocole de la SADC. On a fait un rappel sur l‟OMD, le PANAGED, la PNPF et sur c‟est que la violence pour satisfaire les participants. Ensuite on a fait un état de lieu de la situation des femmes à Madagascar et dans la commune en ce qui concerne les postes de décision, l‟entreprenariat. Une seule femme conseillère à Miarinavaratra

9

2-Concept de l’approche genre : Genre et sexe.

On commencé la discussion par un rappel de la création de l‟homme par Dieu qui a commencé par Adam et de celui ci il a crée Eve pour être une épouse comblée mais pas abusée, on a illustré cette étude par la comparaison de l‟homme et de la femme avec un oiseau qui vole et que si on imagine le fait que un des ailes de cet oiseau a du mal a fonctionner ,il faut être sur qu‟il n‟arrivera jamais à destination ou à son but .

On a discuté de la différence entre la femme et l‟homme sur le physique et sur ce qu‟ils font dans la vie

Par méthode VIP, on a fait une exercice pour faciliter la compréhension des participants de c‟est que le sexe et ce qu‟est le genre : sexe, c‟est biologique et qu‟on ne peut pas le changer mais tandis que le genre c‟est crée par la société elle-même et peut être changé.

10

NY MAHALAHY SY NY MAHA VEHIVAVY

LEHILAHY VEHIVAVY

Mangata-bady Matanjaka Mpitarika Vaky feo Misy volom-bava Misy volo-tratra Taovam-pananahana ivelany Mirehareha Mahery setra

Fanaka malemy Malemy fihetsika Olon‟ny fo Malemilemy Mora ketraka Miteraka Be fandeferana Tia mifamaly Lava volo Mampinono Mitondra vohoka Tonga fadim-bolana

A la fin de cet exercice, les participants ont accepté le fait que tous ce que les hommes font dans la vie, les femmes peuvent le faire aussi et même en mieux que les hommes :exemples, on a cité que actuellement il y a des femmes militaires, le concours d‟entrée à l‟école de la gendarmerie nationale est ouvert aux femmes ;il y a des femmes chauffeurs de taxi, il y a beaucoup de femmes médecins ou professeurs agrégées, une femme a été déjà ministre des forces armées etc. On a conclu qu‟il quelques choses que l‟homme et la femme peuvent faire à la fois : ANJARA ASAN‟NY LEHILAHY SY NY VEHIVAVY

LEHILAHY IOMBONANA VEHIVAVY

Vaky feo Mamaky vato Mompera manofa hazo Atao didi-poatra

Manenona Mandrary Manefy Miasa tany Mpampianatra Mpitondra Olom-boafidy Miandry omby Manetsa Manao batilazy Filoham-pirenena Chauffeur Mitsabo biby Manao politika Sefo fokontany Ben‟ny Tanana Mandova Mitondra ny anaran-dray

Mampinono Miotondra vohoka, miteraka Mikarakara tokatrano

11

Misy toetra voa-janahary tsy azo ovaina ho a njara asan‟ny lehilahy nefa ataon‟ny vehivavy oh: mitondra vohoka, mampinono, tonga fadim-bolana, misy ihany koa toetra tsy azo ovaina miseho amin‟ny lehilahy toy ny vaky feo, maniry volom-bava, atao didi-poatra tsy miseho amin‟ny vehivavy

Maro kosa ireo toetra na asa novolavolain‟ny fiaraha-monina ho anjara asan‟ny lehilahy nefa afaka ataon‟ny vehivavy toy ireo karazan‟asa iombonana hita eo amin‟ny tabilao saingy efa raiki-tapisaka ao antsain‟ny ankamaroan‟ny olona ny fanasokajiana azy ho anjara asan‟ny lahy na an‟ny vavy

3-Concept de l’approche genre : Les stéréotypes

Pour que les participants puissent bien comprendre le sens du stéréotype, on commencé par citer des faits qui le démontrent : l‟ hommes ne doit pas porter son enfant quand il est accompagné de sa femme, les hommes ne cherchent pas de l‟eau car c‟est un travail de femme, seul un homme peut devenir président de la république etc.

Après quelques discussions on a entamé un travail de groupe :les participants divisés en quatre groupes :

1. Premier groupe :Ohabolana,oha-pitenenana,fiteny :

-Aza midera vady mahay mandihy fa ao ny sandry hilaza azy - Ny lehilahy tsy boka heritaona - lehilahy ratsy tarehy manambitana ka ny soa no manatona ho vadiny -Vehivavy nakarin-dahy ka hanao no ahatongany -Aza manao havan‟ny lahy sy havan‟ny vavy -Ny lehilahy tsy mba ratsy -Nitady zaza ka tera-dahy -Ny vola no maha -rangahy -Ny vehivavy tsy mahavaky taolana - Lehilahy tsy maody tsy ela velona -Akoho vavy maneno

2. Deuxième groupe:Fomba amam-panao/Tantara/Lovan-tsofina -Ny lehilahy no mpandova ny tany sy ny fananan‟ny Ray amandreniny -Ny lehilahy mihinana alohan‟ny vehivavy -Ny lehilahy no mpangata-bady -Tsy mahazo misao-bady ny vehivavy -Ny lehilahy mitondra tranobe -Tsenan‟ampela

3. Troisième groupe: Fivavahana ; - Fivavahana :nitanisa ireo versets bibliques ny tarika :Tesaloniana I toko 5 and 3; Korontianina I tok 11 and 6;Genesisy:Tsy tsara ra irery ny lehilahy fa anaovako vady sahaza azy -Tsy tsara raha irery ny lehilahy fa andeha hanamboarako vady sahaza azy -Mahereza ary aoka ianao mba hitomban-dahy

12

4. Quatrième groupe :Mitanisa ireo hira miresaha lehilahy sy vehivavy ka resahina ny tonony -Ny Ainga :Ampela soa ;Ikala Jeanine ;Ry neny o ;Tsy afaka amnio vehivavy io ;Rafotsy saropiaro ; -Majeur 7 :Ataovy serieux -Rantoanina :Mampijaly ampela -Rainindimby :Soa ny manandroa -Tence Mena :Samy mahery -Samoela:Malala -Tsirahonana:Tsa misy raha tsy andoavam-bola - Henri Ratsimbazafy :Mahatanjaka mahery ny lehilahy 4-Besoins pratiques et besoins stratégiques Pour faciliter la compréhension des participants du thème, on les a faire lire à la maison puis on les a reparti en groupe pour faire les exercices ;le premier exercice consistait à donner définir leur compréhension de c‟est que les besoins pratiques et le deuxième ce qu‟est les besoins stratégiques. Le premier groupe a défini les besoins pratiques comme quelque chose qu‟on ne peut pas ignorer dans la vie quotidienne : manger, avoir de l‟argent pour s‟acheter quelque chose Tandis que le deuxième groupe a souligné le fait que les besoins stratégique c‟est un besoin qui va d‟abord aider pas seulement une personne mais plusieurs mais aussi va contribuer à une amélioration de condition de vie, changement positif dans la commune ,il y aura différents actions de développement 5-Méthodologie (Accès, Participation, Transformation) ACCESS Problème évoqué :

Fanambaniana atao ny vehivavy hatreo amin‟ny fahaterahana, fitaizana, fampianarana Tahotra, tsy fahasahiana, ny fomba nentim-paharazana, fanambanian‟ny lehilahy, fibahanan-

toerana ataon‟ny lehilahy

Fari-pahaizana ambany Tsy maharaka Pôlitika Tsy mifanohana ny samy vehivavy

Solution

Fampahafantarana fa mitovy zo ny zazalahy sy ny zazavavy Fanabeazana, fampahafantarana, fampiofanana, Fanentanana Famporisihana ny vehivavy hianatra sy fanentanana ny ray aman-dreny hampianatra ny zazavavy

PARTICIPATION Problème évoqué :

Antony tsy andraisana anjara : Fiaraha-monina anjakan‟ny lehilahy

Tsy ampy mpanohana Tsy ampy fahaiza-manao Tahotra sy fisalasalana

Solution Rehefa mandray anjara :

Mahay mandresy lahatra

13

Matotra Mahay mipetraka amin‟ny andraikitra omena azy

TRANSFORMATION Problème évoqué : Tafiditra saingy tsy mandray anjara Tsy mitondra fanovana satria :

Vitsy an‟isa ny vehivavy tafiditra ka resy rehefa misy tsangatanana amin‟ny fiadiana izay mety ho tombotsoany

Tsy ampy ny mpanohana ara-kevitra Tsy ampy ny enti-manana

Tsy ampy fahaizana sy fahalalana Solution

FANOVANA ENTIN’NY VEHIVAVY

Fitondrana tsara tantana sy mangarahara Manao laharam-pahamehana ny sosialim-bahoaka Mahay mandresy lahatra sady to-teny

12 OCTOBRE 2011 Le deuxième jour, on a traité le dernier thème avant de discuter du plan d‟action qu‟on va élaborer pour le développement de la commune

6-Leadership : Les qualités d’un bon manager Homme Femme

Fahamarinana Rigueur Mitsinjo Esprit de delegation Competence

Delegation

Mila compétence technique

Delegation Hentitra Compétence Capable de donner une sanction

Mila compétence technique

Les qualités d’un bon leader

Homme Femme

Mataty tsikera Manana fahaiza-manao Mahay miaro ny heviny Mahay mamakafaka Mahay mandresy lahatra

Tsy mora kivy Manaja tena Matoky tena Mahay mifandray Mahay mihaino

14

Mahay mandravona Mahay manentana

Tsy voatery mahay satria efa misy fahefana

ao anaty izy

Tsy voatery mahay satria efa misy fahefana ao anaty izy

4. Quatrième étape : Stage IV : 14 -15 Octobre : Mobilisation sociale

Ce stage a duré deux jours suit à la demande des participants pour aller sur terrain devant un fokonolona

Le premier jour en présence de l‟équipe du maire présent au stage II et les participants du stage III :on a surtout discuté de la façon du comment réaliser ce plan d‟action qu‟on leur a présenté avec leurs responsabilités respectives pour le réussir .Certaines questions sur le financement de certaines activités ont été soulevées, certains ont proposé de faire des quêtes sur place car les gens ne sont pas trop pauvres dans cette commune et peuvent se permettre de se donner la main, certains ont proposer de chercher des financements externes et enfin certains ont demandé la contribution de la commune

La mobilisation sociale prévue dans un quartier a du être ramené dans la salle de mariage car il pleuvait quelques minutes après le début :la on a du rappelé les différents étapes des stages après avoir parlé du GL ,l‟AESG, le SAHA et ce qu‟est un centre d‟excellence ;on discuté de certains thèmes discuté au cour de l‟atelier :des questions ont été posé sur certains procédures pour lutter contre la violence ou en cas de violence, que faire ? On a donné des éclaircissements sur les accompagnements faisables, possibles à faire, le lieu ou aller en cas de violence etc.Là,l‟adjoint au maire a parlé pour témoigner du fait que lui en tant qu‟adjoint du maire résout déjà de temps en temps des cas de violence et il a même proposé de faire une sensibilisation de masse sur le genre et sur la lutte contre la violence à chaque fois qu‟il y aura une réunion du fokonolona.On a parlé aussi du comment mettre en œuvre le plan d‟action, le prestataire du SAHA a souligné le fait que tout un chacun est responsable et a son rôle dans la réussite.

15

16

ANALYSE DES FACTEURS DE BLOCAGE

Insuffisance de la sensibilisant jusqu‟à la base car la CR de Miarinavaratra compte 41 FKT et il a des FKT qui se trouve à 40 Km du centre

Les gens ne sont pas encore très convaincu du MIRALENTA car ici pour le moment seuls les hommes portent le nom de leurs pères c.à.d. d. seuls les hommes héritent les terres, maisons des parents

Financier : dans le PTA aucun financement pour le genre alors qu‟il y une personne responsable du genre dans la commune

REUSSITE Il y très longtemps, une femme a été déjà élué maire dans cette

commune et tout ce qu‟elle a fait a été positif La commune a une bonne accessibilité avec d‟autres Les responsables communaux sont convaincus Il y a déjà une femme conseillère et des femmes chefs FKT

RECOMMANDATION

Renforcer la capacité des dirigeants ONG/Ass sur le genre et la lutte contre la violence

Impliquer les différentes entités dans la réalisation du PTA Introduire dans le budget communal un budget genre(utiliser le budget

genre avec des actions correctes) Renforcer la connaissance de la population sur le concept par le biais

de mobilisation sociale, sensibilisation au niveau local(FKT),au niveau associations locales, Eglises ,Etablissements scolaire, CSB ETC ;

17

RAFITR‟ASA HAMPIHARINA ENY AMIN‟NY KAOMININA MIARINAVARATRA MOMBA NY MIRALENTA SY NY HERISETRA ATAO AMIN‟NY VEHIVAVY

TANJONA FOTOTRA ASA ATAO TOMPONAN

DRAIKITRA

FOTOTRA

IAINGANA

TONDRO MILAZA NY VOKATRA

FE-

POTOANA

TETI-

BOLA

DRAFITR’ASA MIKASIKA NY POLITIKA MOMBA NY MIRALENTA

Fampitomboana ny

fahafantaran‟ny kaominina

ny momban‟ireo fanekena izay nataon‟ny firenena eo

amin‟ny sehatra nasionaly, faritra, na iraisam-

pirenena, indrindra momba

ny Fifanarahana ny Faritra Atsimon „i Afrika momba ny

miralenta sy fampandrosoana.

- Mamory ny tompon‟andraikitry

ny Kaominina hifampizarana ny

andraikitra ho fampahafantarana ny vahoaka

ato amin‟ny Kaominina momba ireo fifanekena misy

- Fanaovana tatitra any amin‟ny

vahoaka ( fivoriam-bem-pokonolona any amin‟ny

Fokontany, Kabary an-tsena …)

ny fiofanana natao sy ny mikasika ireo fifanekena misy mahakasika

ny MIRALENTA

Ny olona

nahazo ny

fiofanana momba ny

Miralenta Chef FKT

Kaominina

Vitsy ny olona

mahafantatra ireo

fifanekena misy:

sehatra iraisam-

pirenena, rezionaly,

Nasionaly

Ny olona nanatrika

ny fiofanana

mahakasika ny

Miralenta ihany no

mahafantatra

Mitombo avo zato

heny amin‟ireo

mpiofana (31 * 100) ny olona mahafantatra

ny fanekena misy amin‟ny taona 2012

Oktobra

2011

Oktobra 2012

Fahazoan‟antoka fa misy politika momba ny

miralenta eo anivon‟ny kaomininina ary

ampiaharina izany.

Fanentanana sy fampahafantarana ny vahoaka ny rafitra misy sy ny

tetik‟asa hatao ato amin‟ny Kaominina mahakasika ny Miralenta

Fandrindrana sy fanatanterahana

fiaraha-miasa eo amin‟ireo rafitra misy : CPG (Comité de Pilotage

Genre) sy ny mpitarika ny fampiharana ny Miralenta ato

amin‟ny Kaominina nahazo

CPG Komity 08

Marsa Mpitarika ny

fampiharana

ny Miralenta ato amin‟ny

Kaominina Miarinavaratr

a

Efa misy rafitra

mijoro : CPG (Comité

de Pilotage Genre) ;

Komitin‟ny 08 marsa

saingy mbola tsy

ampy ny hetsika

ataon‟izy ireo

Miasa ary fantatry ny vahoaka (50%n‟ny

mponina ato amin‟ny Kaominina) ireo

tetik‟asa misy

mahakasika ny Miralenta

Oktobra 2011

Oktobra 2012

18

TANJONA FOTOTRA ASA ATAO TOMPONAN

DRAIKITRA

FOTOTRA

IAINGANA

TONDRO MILAZA NY VOKATRA

FE-

POTOANA

TETI-

BOLA

Fiofanana, komitin‟ny

08 Marsa

(MFMM)

I. FITANTANANA Fampitombona ny isan‟ny

vehivavy mpanolontsaina amin‟ny fifidianana

manaraka mba ho azo antoka ny fahatratrarana

ny tanjon‟ny SADC izay

mikendry ho 50% ny tahan‟ny vehivavy eo

amin‟ny kaominina alohan‟ny taona 2015.

Mametraka olona ho mpitarika isaky

ny vakim-paritra ho mpanentana ny Miralenta

Fanentanana ny vehivavy hifanome tanana sy hifanohana rehefa

tongan y fifidianana

Mandresy lahatra ny lehilahy sy ny mpanao politika mba hanome lanja

sy sehatra ny vehivavy

Mpitarika ny

fampiharana ny Miralenta

ato amin‟ny Kaominina

Miarinavaratr

a (MFMM)

Vehivavy iray amin‟ny

fito (1/7) no

mpanolotsaina eto

amin‟ny Kaominina

amin‟izao fotoana izao

Mitombo 3/7

farafahakeliny ny vehivavy

mpanolotsaina amin‟ny fitondrana manaraka

eto amin‟ny CR

Miarinavaratra

Mialoha sy

mandritra ny fifidianana

mpanolotsaina sy Ben‟ny

tanana

Fahazoana antoka fa voasolontena ara-drariny

mitovy amin‟ny lahy ny vehivavy ao amin‟ireo

seham-pitarihana ao

amin‟ny kaominina

Fanentanana ny vehivavy ho sahy hirotsaka ho mpitarika

Mpitarika ny

fampiharana ny Miralenta

ato amin‟ny Kaominina

Miarinavaratr

a Ankolafin-

kery misy

1/7 vehivavy

mpanolotsaina 1/41 Vehivavy Sefo

Fokontany 25% mpiasa ao

amin‟ny Kaominina no

vehivavy

Mitombo ho 3/7 ny

vehivavy mpanolotsaina

5/41 ny vehivavy Sefo Fokontany amin‟ny

taona 2012

Miakatra ho 30% ny tahan‟ny vehivavy

mpiasa ao amin‟ny Kaominina : 1/3 Maire

na Adjoint au Maire farafahakeliny

Mialoha sy

mandritra ny fifidianana

Fampianarana ny daholo

be sy fampahafantarana ny rehetra ny lanja‟ ny fisian‟

ny solontena vehivavy

mitovy isa amin‟ny lahy eo amin‟ny fitondrana ifotony

eo aminy kaominina.

Fanaparitahana ny fiofanana azo

any amin‟ny faritra misy ny

mpiofana izany hoe any amin‟ny Fokontany, quartier

Indrindra ny fampandraisana anjara

Mpiofana

nahazo fiofanana :

Mpitarika ny

fampiharana ny Miralenta

ato amin‟ny

Vitsy dia vitsy no

mahafantatra ny lanjan‟ny fisian‟ny

vehivavy solotena eo

amin‟ny fitondrana

Mahafantatra ny

lanjan‟ny fisian‟ny vehivavy solotena eo

amin‟ny fitondrana ny

1/5n‟ny mponina ato amin‟ny Kaominina

Oktobra

2011

Oktobra

2012

19

TANJONA FOTOTRA ASA ATAO TOMPONAN

DRAIKITRA

FOTOTRA

IAINGANA

TONDRO MILAZA NY VOKATRA

FE-

POTOANA

TETI-

BOLA

ny vehivavy amin‟ny sehatry ny

fitondrana Mampahafatatra sy

mampisongadina ny zava-bita sy ny fanovana nentin‟ireo vehivavy

mpitondra amin‟izao fotoana izao na ireo teo aloha

Kaominina

Miarinavaratra

Kaominina

Fahazoana antoka fa ny

vavy sy ny lahy dia

mandray anjara mitovy eo amin‟ny raharaha eo

anivon‟ny fitondrana ifotony.

Fampahafantarana sy fanentanana

ny MIRALENTA : ny anjara

andraikitry ny lahy sy ny vavy Fanentanana ny fandraisana anjara

ny vehivavy ary fandresen-dahatra ny lehilahy hanome anjara toerana

sy lanja ny vehivavy

Mpiofana nahazo

fiofanana :

Mpitarika ny fampiharana

ny Miralenta ato amin‟ny

Kaominina Miarinavaratr

a

Kaominina Ankolafin-

kery misy

Betsaka no mbola tsy resy lahatra ny

amin‟ny fampiharana

ny Miralenta ny mponina ao amin‟ny

Kaominina

Mahafantatra sy voaentana hampihatra

ny Miralenta ny

20%n‟ny mponina ato anatin‟ny Kaominina

Oktobra 2011

Oktobra

2012

II. LAMIN’ASA

Fahazoana antoka fa

nalaina ny hevitr‟ireo

vehivavy momba ny filany tamin‟ny nadrafetana ny

lamin‟asa.

Fiantsoana ireo mpitarika vehivavy

mba ho tonga rehefa misy ny

fandrafetana lamin‟asa atao

Mpitondra

Kaominaly

Vitsy an‟isa ny

vehivavy manatrika sy

mandray anjara rehefa manao lamin‟asa ny eo

anivon‟ny Kaominina

30%n‟ny mpivory

manao lamin‟asa

vehivavy

Rehefa

manao

lamin‟asa

Mpitondra

Kaominaly

Rehefa

manao

20

TANJONA FOTOTRA ASA ATAO TOMPONAN

DRAIKITRA

FOTOTRA

IAINGANA

TONDRO MILAZA NY VOKATRA

FE-

POTOANA

TETI-

BOLA

Manentana sy mampandray anjara

ireo vehivavy

lamin‟asa

III. NY MIRALENTA EO AMIN’NY LAMIN’ASA EFA MISY

Vonjy taitra

Fanomezana fahalalana sy fampahafantarana ny

vehivavy, indrindra indrindra ireo vehivavy

mpitantana tokantrano mipetraka amina trano tsy

manara-penitra izay mety

ho iharan‟ny hay trano mety hamotika ny tranony

sy ny antom-pivelomany.

Fanentanana sy fampahafantarana ny vahoaka any amin‟ny Fokontany

indrindra ireo fokontany ahitana trano tsy manara-penitra

Fametrahana trano modely manara-penitra hiarovana ny voina mety

hitranga any amin‟ny fokontany 1

oh FKT Sarandrana

Ny mpitarika ny

fampiharana ny Miralenta

nahazo fiofanana

Fokontany

Kaominina

Misy fokontany ahitana trano tsy manara-

penitra mora iharan‟ny hay trano na voina

hafa mety hamotika ny fivelomany

FKT : Sarandrana

Mahavita trano manara-penitra 1atao

modely ho fanentanana ny olona

ao amin‟ny Fokontany Sarandrana

Marsa-Aogositra

2012

424 000AR

Toe karena sy famoronana asa

Fanaovana izay hisian‟ny fitoviana eo amin‟ny

fahafahana mahazo asa

satria betsaka lavitra ny vehivavy tsy an‟asa raha

hoarina amin‟ny lehilahy

Fanentanana sy fampivondronana

ny vehivavy tsy an‟asa

Fanomezana fahalalana sy fahaiza-manao ary paik‟ady ho azy ireo

Ny mpitarika ny

fampiharana

ny Miralenta nahazo

fiofanana Fokontany

Kaominina

Maro ny vehivavy mivelona amin‟ny

fanaovana asa

sarak‟antsaha ato amin‟ny Kaominina

Mihena 3% ny vehivavy mivelona

amin‟ny sarak‟atsaha

ary manana asa maharitra

Oktobra 2011

Oktobra

2012

100 000Ar

21

TANJONA FOTOTRA ASA ATAO TOMPONAN

DRAIKITRA

FOTOTRA

IAINGANA

TONDRO MILAZA NY VOKATRA

FE-

POTOANA

TETI-

BOLA

Famongarana ny fahantrana

Famolavolana paikady mitsimbina ny miralenta

mba hiatrehana ny fahantrana efa lalim-paka

izay mahazo ny vehivavy,

indrindra indrindra ny tokantrano tantanim-

behivavy

Manohana ny vehivavy marefo ara-pivelomana amin‟ny alalan‟ny

fanampiana azy ara-materialy sy ara-pahalalana toy ny tetik‟asa

fambolena ovy ala

Kaominina Maro ireo vehivavy mananotena mitantana

samirery ny tokatranony

Misy fikambanam-behivavy mijoro ary

manatanteraka tetik‟asa hiadiana

amin‟ny fahatrana

1 na 2farafahakeliny mandritra ny taona

2012

Oktobra 2011

Oktobra 2012

200 000 Ar

Fanohanana ny asa fandraharahana

Fampiroboroboana ny

fandraisan‟ny vehivavy anjara eo amin‟ny sehatry

ny fandraharahana izay tsy ahitana afa-tsy vehivavy

vitsy dia vitsy

Manentana sy mandresy lahatra ny vehivavy ho sahy handray anjara

amin‟ny sehatry ny fandraharahana Fanomezana azy ireo fahalalana sy

fahaiza-manao ary paik‟ady

ahafahany manatanteraka sy miroso amin‟izany fandraharahana

izany

Ny mpitarika

ny fampiharana

ny Miralenta nahazo

fiofanana

Fokontany Kaominina

Zara raha misy 50 ny

vehivavy mpanadraharaha ato

amin‟ny Kaominina

Miampy 10

farafahakeliny ny vehivavy

mpandraharaha

Oktobra

2011

Oktobra

2012

Toeram-ponenana

Fanomezana vahana ny

fitovian-jo ho an‟ny

vehivavy eo amin‟ny fananan-tany

Fampahafantarana ny vahoaka ao

amin‟ny Kaominina ny lalàna

mikasika ny Fananatany Fanentanana ny vehivavy hitaky ny

fampiharana ny fitovian-jo eo amin‟ny fananan-tany

Chef FKT

Kaominina

Distrika BIF

10%n‟ny mponina ao

amin‟ny Kaominina no

mahafantatra ny lalàna momba ny fananan-

tany Ny lehilahy no

mpandova ny tany

Mitombo 20%

farafahakeliny ny

fahalalan‟ny mponina ny lalànan‟ny fananan-

tany ary mitaky ny fampiharana izany ny

vehivavy

Novambra

2010

Marsa- avrily 2012

Rano sy fahadiovana ary herin’aratra

22

TANJONA FOTOTRA ASA ATAO TOMPONAN

DRAIKITRA

FOTOTRA

IAINGANA

TONDRO MILAZA NY VOKATRA

FE-

POTOANA

TETI-

BOLA

Fahazoana antoka ny

amin‟ny hahafahan‟ny vehivavy mampiasa

herinaratra mifanaraka amin‟ny fahafaha-mividiny

satria izy ireo no tena mijaly noho ny tsy

fahafahana mampiasa

herinaratra

Fitadianana mpiara-miombon‟antoka amin‟ny

famatsiana rano sy herin‟aratra

Ben‟ny

Tanàna Chef FKT

99% fokontany sy

tanàna ato amin‟ny Kaominina no tsy misy

herin‟aratra Mampiasa plaque

solaire ireo olona manana herin‟aratra

Mahavita ny atotan-

taratasy ho entina hangatahana

famatsiana herin‟aratra

Janoary

2012

TOTONLO IAINANA MANARA-PENITRA SY AZO ANTOKA

Fampandraisana andraikitra ny vehivavy eo

amin‟ireo tetik‟asa

fiarovana ny tontolo iainana na koa ny

firotsahana amin‟ny fanaovana asa

fandraharahana mifototra

amin‟ny tontolo iainana

Fambolena hazo fihinam-boa voasary 10 fototra farafahakeliny

isaky ny CSB

Ato amin‟ny Kaominina ho fanatsarana ny tontolo iainana sy

fampidiram-bola ho an‟ny CSB

Chef CSB Mpitarika ny

fampiharana

ny Miralenta ao amin‟ny

Kaominina Komity

vehivavy 08

marsa

Tsy misy afa tsy voninkazo eo amin‟ny

tokon-tany sy ny

faritry ny CSB rehetra ato amin‟ny Kaominina

Misy foto-boasary maniry 10

farafahakeliny isaky ny

CSB1 enina misy ato amin‟ny Kaominina sy

ny CSB2 iray eto amin‟ny renivohitry ny

Kaominina

08 Marsa 2012

21 000Ar

Fakana ny hevitry ny

vehivavy mikasika ny fomba azo amahana ny

olana mikasika ny fanalana

fako satria izy ireo no voalohany voakasik‟izany

fanalana fako izany

Atrik‟asa sy dinidinika amin‟ny

vehivavy momba ny fanalana fako Fandiovana tanàna iombonan‟ ny

vahoaka isaky ny fokontany ato

amin‟ny Kaominina atao in-2isan-taoana

Mpitarika ny

fampiharana ny Miralenta

ao amin‟ny

Kaominina Komity

vehivavy 08 marsa

Kaominina

Fokontany

70%n‟ny Tanàna tsy

voadio araka ny tokony ho izy

Mihena ho 50% ny

tanàna tsy voadio

Mai, oktobra

23

TANJONA FOTOTRA ASA ATAO TOMPONAN

DRAIKITRA

FOTOTRA

IAINGANA

TONDRO MILAZA NY VOKATRA

FE-

POTOANA

TETI-

BOLA

Fahasalamana

NY MIRALENTA SY NY VIH/ SIDA

Fisorohana Fanabeazana ny vehivavy

sy ny lehilahy mikasika ny fangatahana torohevitra sy

ny fanaovana fitiliana an-

tsitrapo izay manampy be dia be eo amin‟ny

fisorohana ny fihanaky ny aretina VIH/SIDA

Fanentanana ny olona

hanao fitiliana

Chef CSB

Mpitarika ny fampiharana

ny Miralenta

ao amin‟ny Kaominina

Komity vehivavy 08

marsa Kaominina

Fokontany

Tsy misy mety manao

fitiliana

Misy 1% farafahakeliny

ny olona sahy manao fitiliana

Oktobra

2011

Oktobra

2012

IV. FIFANTENANA SY FANDRAISANA MPIASA ARY FAMPIASANA AZY IREO

Fampitomboana ny isan‟ny

vehivavy ampiasaina ao

amin‟ny kaominina

Fampidirana vehivavy ho Ben‟ny

Tanàna na Ben‟ny tanàna lefitra

amin‟ny fifidianana ho avy

Ankolafin-

kery misy

Mpitarika ny fampiharana

ny Miralenta

25% n‟ny mpiasan‟ny

Kaominina no vehivavy

Ben‟ny Tanana sy ny lefitra : lehilahy

avokoa (100%)

Farafahakeliny

vehivavy iray Ben‟ny

Tanana na ny lefitry ny Ben‟ny Tanàna

Mialoha ny

fifidianana

ho avy

Fisondrotana amin’ny asa sy fanamafisana ny fahaiza-manao

24

TANJONA FOTOTRA ASA ATAO TOMPONAN

DRAIKITRA

FOTOTRA

IAINGANA

TONDRO MILAZA NY VOKATRA

FE-

POTOANA

TETI-

BOLA

Fanomezam-pahalalana sy

fampiofanana ireo mpiasa vehivavy izay voan‟ny

tsindry hazo lena teo aloha, amin‟ny alalan‟ny

fanamafisana ny fahaiza-manao sy fandaharanasa

fitarihana mba hahafahany

manana ny fahaiza-manao ilaina hanatanterahany ny

asany sy hahafahany manoritra ny lalany

amin‟ny fisondrotana

amin‟ny asa.

Fampianarana ny mpiasa tsy

ankanavaka ny teknolojia vaovao

Ben‟ny

tanàna Modérateur

1/4 vehivavy,3/9

lehilahy mahay ordinateur

60%n‟ny mpiasa ao

amin‟ny Kaominina mahay Ordinateur

Oktobra

2011

Oktobra

2012

Tontolon’ny asa

Fanamorana ny fandraisan‟anjara mitovy

ho an‟ny vehivavy eny amin‟ny toeram-piasana

amin‟ny alalan‟ny

fanampiana ny vehivavy manan-janaka satria ny

fikarakarana ny zanaka no andraikitra voalohany tsy

maintsy sahanin‟ny vehivavy ary mbola

sahaniny na miasa aza izy.

Fanamafisana sy fanohizana ny

fanomezana fotoana ahafahan‟ny reny mampinono ny zanany

Ben‟ny tanàna

Efa misy ny fanomezana 30mn

avant sy 30mn après ny ora fiasana ho

an‟ny reny mampinono

Mitohy ny fanohizana ny fanomezana

fotoana ahafahan‟ny reny mampinono ny

zanany

Mandavan-taona

25

TANJONA FOTOTRA ASA ATAO TOMPONAN

DRAIKITRA

FOTOTRA

IAINGANA

TONDRO MILAZA NY VOKATRA

FE-

POTOANA

TETI-

BOLA

V. RAFI- PITANTANANA NY MIRALENTA

Fampahafantarana momba

ny resaka miralenta sy famongoran‟ny fiheverana

fa ny miralenta dia „resa- behivavy‟ (na mikasika ny

vehivavy irey ihany)

Fanentanana eny anivon‟ny

Fokontany ho fampahafantarana ny Miralenta

Fanesorana ny fiheverana raiki-tapisaka ny fanasokajiana ny asa

aman‟andraikitry ny lahy sy ny vavy

Mpanentana

ny Miralenta

eo amin‟ny Kaominina

Fiheverana fa ny

Miralenta = Vehivavy

10%n‟ny mponina

mahafantatra ny atao

hoe Miralenta

Oktobra

2011

Oktobra 2012

TETIKASA FILAMATRA/LOHANY – HO FAMONGARANA NY HERISETRA ATAO AMINY VEHIVAVY

Fanohanana sy fanampiana

Fametrahana drafitr‟asa sy

asa hoenti-manohana ireo

niharan‟ny herisetra nohon‟ny fiavahana

Fampidirana ny zaza latsaky ny 18

taona an-tsekoly (lahy sy vavy)

Sefo FTK

Sefo ZAP Mpampianatr

a mpianatra

Ray aman-

dreny Kaominina

Mbola maro ireo zaza

tsy ampy taona

ampiasaina ary maro an‟isa amin‟izany ny

vehivavy

90% zaza lahy sy vavy

tafiditra an-tsekoly

Oktobra

2011

Oktobra 2012

Fandrindrana

26

TANJONA FOTOTRA ASA ATAO TOMPONAN

DRAIKITRA

FOTOTRA

IAINGANA

TONDRO MILAZA NY VOKATRA

FE-

POTOANA

TETI-

BOLA

Fanaovana izay fomba

rehetra hahazoana toky fa ny ezaka hiadiana amin‟ny

Herisetra dia niaraha-niasa avokoa

Fampio fanana sy fampahalalana ary fampiharana ny zon‟ny zaza tsy

ampy taona sy ny vehivavy

Mpanentana sy mpitarika

ny fampiharana

ny Miralenta Kaominina

Maro no iharan‟ny

herisetra ny olona indrindra fa ny ankizy

sy ny vehivavy

Mihena 10% ny

herisetra mianjady amin‟ny vehivavy sy ny

lehilahy ary ny ankizy

Oktobra

2011

Oktobra

2012

Fiarovana

Fiarovana ny vehivavy mba

tsy hiharan‟ny herisetra mpahazo ny Vehivavy sy

ny ankizivavy. Fanorenana fiarahamonina

tsy misy herisetra amin‟ny alalan‟ny fanitsiana sy

fanantsarana ny fiarovana

eny amin‟ny toerana fivezivezen‟ny mponina

Fikapana ireo hazo manaloka ny lalana mampifandray ny samy

Fokontany sy ny faritra ato anatin‟ny Kaominina

Fametrahana “Signal” isaky ny FKT raha sendra misy tranga miseho

mahakasika ny herisetra

Fanatsarana ny réseau telephone ato anivon‟ny Kaominina

FKT Kaominina

Betsaka ireo lalana ato

anatin‟ny Kaominina no mangina sy be hazo

Mazava ny 3/4n‟ny

lalana ato amin‟ny Kaominina

Oktobra

2011

Oktobra

2012

Hetsika fanentanana mba hahatonga saina ny olona Fitaizana ny mponina mba hanao ny famongorana ny

Herisetra ho

vaindohandraharaha .

Fankalazana ny 25 Novambra (atao

isan-taoana) Andro iraisam-pirenena hiadiana

amin‟ny herisetra mianjady amin‟ny lehilahy sy ny vehivavy ary ny

ankizy

Fanaovana hetsika mandritra ny “16 andro hiadiana

Mpanentana

sy mpitarika ny

fampiharana ny Miralenta

Kaominina

Tsy mbola nisy fankalazana ny 25

Novambra n any Seize

jour de lute contre la violence